Wednesday 13 November 2013

Pentingnya Pengambilan Vitamin Pre-Natal

Entry kali ini saya nak share tentang kepentingan vitamin kepada ibu hamil dan kandungannya. Ibu hamil digalakkan makan makanan yang seimbang untuk menampung keperluan badan ibu dan bayi. Tetapi atas beberapa faktor, makan yang dimakan oleh ibu sehari-hari mungkin tidak mengandungi nutrien yang mencukupi. Oleh itu, ibu hamil disarankan untuk mengambil Vitamin Pre-natal untuk menampung kekurangan zat yang boleh meningkatkan risiko kecacatan bayi ,kelahiran pra matang dan kelahiran bayi kurang berat.




Pengambilan Vitamin pra natal juga boleh membantu tubuh ibu supaya cergas sepanjang hari terutama ibu yang bekerja, dan membantu ibu yang mengalami muntah dan loya di awal kehamilan mendapat nutrien yang mencukupi. 

Berikut adalah nutrien yang penting untuk perkembangan bayi dan ibu hamil:


  • Iron: untuk pembentukan sel darah merah yang membawa oksigent ke seluruh badan. Ia boleh didapati dalam sayuran hijau seperti bayam, sawi dan brokoli dan kekerang. Namun begitu, makanan seperti ikan, daging merah dan hati mengurangkan penyerapan iron dalam badan. Begitu juga makanan yang mengandungi kalsium seperti susu, keju dan produk tenusu yang lain. 
  • Folic Acid: untuk perkembangan fizikal dan saraf bayi diawal kelahiran. Asid Folat terdapat dalam kebanyakan makanan seperti nasi, germa gandum, bayam, brokoli even tauge sekali pun. Namun begitu, jika makan ini terlebih masak, kandungan asid folat di dalamnya akan hilang.
  • Kalsium: untuk kesihatan tulang, gigi dan gusi. Kekurangan kalsium boleh mengakibatkan sakit pinggang dan kekejangan kaki, malah kerapuhan gigi. Ibu hamil memerlukan 1000mg kalsium sehari.
  • Omega 3: penting untuk perkembangan otak, sistem saraf dan penglihatan yang baik. Ikan adalah sumber omega terbaik terutamanya ikan salmon. Tetapi, ada ikan yang telah diracuni merkuri akibat pencemaran laut.
Bagi memenuhi keperluan nutrien tersebut, Set Kehamilan membariskan produk Shaklee seperti berikut:

  1. Vitalea -multivitamin dengan iron mengandungi 30 nutrisi harian lengkap, 12 vitamin dan 7 mineral penting yang disarankan oleh RDA.
  2. B Complex- lengkap dengan 8 keluarga B termasuk asid folic
  3. Ostematrix-kapsul kalsium dengan  magnesium, fosforus, vitamin D, zinc, kuprum, manganes, dan boron. Supplement kalsium ini perlu lengkap dgn mineral ini untuk mengelakan  enapan mineral. Magnesium dalam Ostematrix juga membantu melembutkan najis  dan mengurangkan sembelit.
  4. Omega Guard- sumber omega 3 terbaik dari minyak ikan tulen.
  5. ESP- sumber protien yang kaya dengan 9 asid amino yang penting dalam pembentukan sel yang sihat dan mengurangkan risiko pre-eclampsia.
  6. Vit C- membantu penyerapan iron dan B complex. Merangsang penghasilan kolagen dalam kulit bayi.





Memerlukan Set ini? Order di sini untuk konsultasi PERCUMA!!!

atau hubungi saya:

NURUL AIN ROSLAN 
SID#919305
sms/whatsapp 0164115145
klik di nama untuk cari saya di facebook



No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen dan Cadangan Anda